Blogger Templates

Thursday, May 6, 2010


aiR mAtA WAnitA

Seorng ank laki-laki bertnya kpada ibunya , “mengapa ibu menangis ?”

“kerana ibu seorang wanita”,kata sang ibu kepadanya.

“aku tidak mengerti”,kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata , “dan kau tak akan pernah mengerti ”.

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya , “mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?”

“semua wanita menangis tanpa alasan”, hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya .

Anak laki-laki kecik itu lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa , dia tetap ingin tahu mengapa wanita menangis . Akhirnya ia mendapat pengertian dari Tuhan , mengenai persoalan “mengapa wanita mudah menangis?”

Lalu Tuhan berkata….

“ketika aku menciptakan seorang wanita , ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.

Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia…namun , harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan”

Aku berikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya.”

“aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah , dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh….”

“aku memberinya kepekaan untuk mencintai ank-anknya dalam setiap keadaan , bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakitkan hatinya”

“aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapinya dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya…”

“aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkn pernah menyakiti isterinya , tetapi kadangkala menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk terus berada di sisi suaminya tanpa ragu….”

“aku memberinya air mata untuk dititiskan . Ia adalah khusus miliknya untuk digunakan setiap kali kehendaknya….”

“tahukah engkau…kecantikan seseorang wanita itu bukanlah terletak dari pakaian yang dikenakannya , susuk yang ditampilkan , atau bagaimana ia menyisir rambutnya…. ”

Kecantikan seseorang WANITA itu dilihat dari MATANYA , kerana di situlah PINTU HATINYA tempat dimana CINTA ITU ADA DAN BERMULA….”

p/s : smtimes WANITA menangis hnya untk meminta sdikit pngrtian dr seorng insn yg bernm LELAKI..

No comments:

Post a Comment