Blogger Templates

Saturday, October 23, 2010


Di cni aq nk kongsikan satu kisah yg pernh aq bc lam stu mjlh ni…satu kisah yg agk mnarik bg aq…pnuh ngan mksud yg tersirat…smpai hari ni aq still simpn keratan tu n percya atau x aq juga slalu bertnya soaln yg sama pd insan yg pernh dekat di hati aq…n hnya sorang yg bleh bg jwpn yg sama sperti lam citer ni…so hayati…



Satu Kisah CINTA Biasa

Suami saya adalah seorng jurutera, saya mncintai sifatnya yng semula jadi dan sy mnyukai perasaan hangat yg mncul di hati saya ketika bersandar di bahunya.

Tiga tahun dalam masa perkenalan dan dua tahun dalam ms pernikahan, saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih…lelah, alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah mnjadi sesuatu yg mnjemukan. Saya seorng wanita yg sentimental dan benar-benar sensitive serta berperasaan halus. Saya merindui saat2 romantis seperti seorng ank kcil yg sentiasa mengharapkan ayh dan ibunya.

Tetapi, semua itu tdak pernah sy peroleh. Suami sy jauh berbeza dari yg sy harapkan. Rasa sensitifnya kurang dan ketidak mampuanya dlm mnciptakan suasana yg romantic dlm perkahwinan kami tlh mematahkan semua hrpan sy terhdp cinta yg ideal. Suatu hari, sy beranikan diri untk mngtakan keputusan sy kepadanya, bhawa sy inginkan perceraian.

“Mengapa?” dia bertanya dengan nada yg terkejut.

“Siti letih, abng tdak pernah cba memberikan cinta yg sy inginkan.”

Dalam diam dan termenung sepnjang mlm di dpn komputernya, nmpak seolah2 sdng mngerjakan sesuatu, padahal tidak. Kekecewaan sy semakin bertambah, seorng lelaki yg tdak dpt mengekpresikan perasaannya, apalagi yg boleh sy hrapkan dripadanya? Dan akhirnya dia bertanya.

“Apa yang abng bleh lakukan untk mngubah fikiran siti?”

Saya merenung matanya dlm2 dan mnjawab dgn perlahan.

“Siti ada satu soalan, kalau abng tmui jwpannya did lm hati siti, siti akn

mngubah fikiran siti. Seandainya, siti mnyukai sekuntum bunga cantik yg

ada di tebing gunung dan kita berdua tahu jika abng memanjat gnung2 itu

abng akn mati. Apkah yg abng akn lakukan untk siti?”

Dia termenung dan akhirnya berkata, “abng akn memberikan jwapannya esok.” Hati sy terus gundah mndengar responnya itu.

Jawapan

Keesokan paginya, dia tdak ada di rumah, dan sy menemui selembar kertas

dngan coretan tngannya di bwh sebiji gelas yg berisi susu hangat yg tertera…..

“Sayangku, abng tdak akn mngambil bunga itu untkmu, ttpi izinkan abng untk mnjelaskan alasannya.” Kalimah pertama itu mnghncurkan hati saya.Namun, sy msih trus ingin membcanya. “Siti boleh mngetik di komputer dan slalu mngusik program di dlmnya dan akhirnya mnangis di dpn monitor, abng harus membrikan jari2 abng supaya bleh membntu siti untk memperbaiki program tersebut. ”

“Siti selalu lupa membawa kunci rmah ketika siti keluar, dan abng harus memberikan kaki abng supaya bleh menendang pintu, dan membuka pntu untk siti ktika pulang.”

“Siti suka jln2 di shoping complexs ttpi slalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tmpat2 baru yg siti kunjungi, abng harus mncari siti dr satu lot kdai ke satu lot kdai yg lain mncarimu dan membawa siti plng ke rumah.”

“Siti selalu sengal2 bdan sewaktu ‘teman baik ‘ siti dtng setiap blan, dan abng hrus memberikan tngan abng untk memicit dan mngurut kaki siti yg sengal itu. ”

“siti lbih suka duduk d rumah, dan abng selalu rsau siti akn mnjdi ‘plik’. Dan abng hrus membelikan sesuatu yg dpt menghiburkan siti di rumah atau meminjamkan lidah abng untk mnceritakan hal2 klakar yg abng alami.”

“Siti slalu menatap computer, membc buku dan itu tdk baik untk kesihatan mata siti, abng hrus mnjaga mata abng agr ktika kita tua nnti, abng dpt mnolong mngguntingkan kukumu dan memandikanmu. ”

“Tangan abng akn memegang tngan siti, membimbing menulusuri pntai, menikmati matahari pagi dan pasir yg indah. Menceritakan warna2 yg bunga yg bersinar dan indah sperti cantiknya wajahmu.”

“Tetapi sayangku, abng tdak akn mngambil bnga itu untk mati. Kerana, abng tdak snggup mlihat air mata siti mngalir mnangisi kematian abng. ”

“Sayangku, abng tahu, ada ramai yg boleh mncintaimu lbih daripada abng mncintai siti.”

“Untk itu syng, jika semua yg tlah dberikan oleh tngan, kaki, mata abng tdak ckup bg siti, abng tdk akn menahan diri siti mncari tngan, kaki dan mata lain yg dpt membhagiakn siti.”

Air mata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya mnjdi

kabur, tetapi sy ttap berusaha untk terus membacanya lagi.

“Dan sekarang, siti tlah selesai membc jwapan abng. Jika siti puas hati dgn semua jwpan ini, dan ttap inginkan abng tiggal di rmah ini, tlng bukakan pintu rmah kita, abng skarang sdng berdr di luar sana mnunggu jwpan siti”

“Tetapi, jika siti tdak puas hati, sayangku….biarkan abng msuk untk mngemas brng2 abng, dan abng tdak akn mnyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia abng bila siti bahagia.”

Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yg terkatup rapat. Lalu saya

segera berlari membukakan pntu dan melihatnya berdiri di dpan pntu dgn wjh gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya.

Oh! Kini sy tahu, tidak ada orng yg pernah mncintai sy lbih dari dia mncintai saya.

Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu tlah beransur2 hilang dr hati kita kerana kita merasa cinta itu tdak dpat memberikan cinta dlam ‘kewujudan’ yg kita inginkan, maka cnta itu tlah hadir dlm ‘kewujudan’ yg tdak pernah kita byngkan sebelum ini.

tinta dariku ; aq tdak mngharapkan jwapan sesempurna ini stiap kli soaln ni aq ajukan pd seseorng nmun jwapan yg akn aq dgr itu juga mampu tuk merubah sesuatu...aq tdak mnilai seseorng itu melalui soaln kerna percayalah andainya prsaan itu ikhlas insyaallh pntu itu akn terbuka juga...

No comments:

Post a Comment